Pemmel

Archive for april 8th, 2009

Ja, så fruktansvärt mycket. Var det redan igår, men då bestämde sig A för att hon minsann inte skulle låta mig göra någonting åt det. Hade annars tänkt baka chokladbollar för att stilla det värsta. Idag somnade hon däremot lägligt på eftermiddagen och jag satte igång. Förvirrad som jag var dubbelkollade jag receptet på nätet innan jag gjorde iordning allt. Och insåg för sent (hade redan hunnit blanda ihop hela smeten) att jag tagit fel recept. Hade fått tag i ett där man ska smälta smöret och sedan låta smeten stelna i kylskåp en timme. Måste dessutom ha haft i lite mycket kaffe för det blev alldeles för smetigt. Har nu gjort flera försök att göra bollar av detta kladd utan att lyckas med mer än en. I ren desperation har burken med smet nu åkt in i frysen! Vill ju ha mina chokladbollar klara till kaffet vid fyra. Känner mig aningen irriterad på min klantighet och skapligt stressad över att inte hinna klart. Nu hör jag dessutom hur A vrider och vänder på sig i sin säng så misstänker att hon snart kommer att börja skrika och inte tillåta mig göra klart bollarna…

A har förresten varit lite gnällig både igår och idag. Hon dreglar så det fullkomligt rinner, gnäller så att hon blir jättehes och biter på allt hon kommer över. Kanske är dags för tänder?

Jag har fastnat på ett nytt ställe. Trodde att jag skulle klara mig ifrån det, men för några dagar sedan kunde jag inte längre låta bli att testa och sedan dess är jag fast. I The West. Väldigt kul är det faktiskt. M började före mig och har skapat en stad som jag nu gått med i. Är meningen att jag ska hjälpa till att bygga upp den osv. Verkar (dessvärre?) inte som att det finns något slut för hur långt man kan komma i det så det här kan vi bli fast i precis hur länge som helst. Det bästa är i alla fall att det sköter sig själv till största delen. Man får vara med och acceptera uppdrag och sätta sin ”gubbe” i arbete, men sedan arbetar han på så länge man sagt till om utan att man behöver bevaka eller ens ha nätet uppkopplat.

Jag vill nog inte det. Tidigare trodde jag att hon dömts för medhjälp till mord utan bevis och kanske var det så också. Men hon är knappast oskyldig. Tvivlar på att hon inte visste vad det var för kille hon var tillsammans med. Tvivlar också på att det var på grund av att hon kände sig hotad som hon laddade vapnet åt honom. Hon var ju direkt Guds bästa barn själv.

Östberg har varit prostituerad, suttit i fängelse redan som tonåring, dömts för dråp… Varför talas det så lite om det i Sverige? Länge inbillade jag mig att hon bara haft otur som just då hamnat i dåligt sällskap. Nu visar det sig att hon knarkat och umgåtts med fel människor nästan hela sitt liv. Varför skulle inte en person med den bakgrunden förtjäna sitt straff?

I Sverige är vi så fruktansvärt mesiga. Kan inte straffa de kriminella som de förtjänar. I USA däremot är livstid livstid och standarden i fängelserna säkert långt mycket sämre än här. Klart som fasen hon vill komma ”hem”! Här lär hon väl förresten snart vara fri, även om hon tillsvidare är på Hinseberg. Så nu ska vi betala en djupt kriminell människas återanpassning till samhället fast brotten skett i ett annat land där hon också bott större delen av sitt liv? Är det verkligen vad vi vill lägga våra skattepengar på? Nej, låt människan avtjäna sitt straff som det var avsett – på obestämd tid i USA. Inget annat än en förlust för Sverige att få henne hit.

(Jo, kanske kan man förändras av att sitta i fängelse och ärligt ångra sina brott och vilja bli en bättre människa. Men man ska ändå straffas rejält för de brott man begått och har man levt som hon gjort under så lång tid är det inte mer än rätt mot brottsoffrens anhöriga att hon sitter inne den tid som domen bestämt.)


Presentation

april 2009
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Kategorier