Pemmel

Archive for april 24th, 2009

Detta dop kommer att ta livet av mig! 16 dagar kvar och vi har ingenting bakat, ett helt hus att städa och en massa att fixa. Får panik på detta alltså! Gjorde ett försök att baka hallongrottor enligt receptet i min kokbok i onsdags, men det hela slutade med total katastrof minst sagt. De var jättefina tills det var dags att ta dem ur ugnen. Andra världskriget kunde inte ha gjort större skada! Deprimerande att man inte kan baka ens. I alla fall kom vi på att det receptet som jag bakat från var lite annorlunda mot alla de vi kunde hitta på nätet, så vi skyller på det och kommer att göra ett nytt försök.

Idag tänkte jag egentligen bara att jag skulle ha gjort den vanliga veckostädningen. Badrummet, lite dammtorkning i fönstrenn i första hand och sedan dammsugning. Tänkte att det kunde duga eftersom vi måste storstäda inför just nämnda dop. Men när jag började uppdagades en del annat… Först gick jag över alla fönsterbräden med en fuktig trasa, gick sedan över på dammsugning i vardagsrummet. Såg då alla golvlister. Vita egentligen, fast grå av damm på ovansidan. Suckade för mig själv och gjorde en minnesanteckning i huvudet att alla lister måste torkas innan några dopgäster kommer hit. Hann sedan bara stänga av dammsugaren så kom Nelly inspringande i vardasgrummet (hon är rädd för dammsugaren när den är på och brukar då ligga i rummet bredvid och hålla koll), som vanligt virvlade det loss gräs, mossa och diverse småkvistar ur hennes päls. Det var efteråt med dammsugningen direkt. Såg då även bokhyllan och tv-bänken och insåg att i röran bland cd-skivor, sladdar och prydnadsgrejer behöver det både röjas och städas.

Kunde sedan bara gå från rum till rum och se ännu mer. Uppstressad och trött som jag förstås blev direkt. ”Rent hus” skulle ha en hel del att invända mot det här hemmet! Det hänger damm i taket på sina ställen! Kan ni föreställa er någonting så äckligt? Lathet, ingenting annat, är det som orsakat det. Lathet i kombination med att det bor en hund här som drar upp varenda spår av damm som existerar och dessutom sprider småhår och smuts överallt. Så på listan över städning som måste göras inför dopet står något så upphetsande som att dammsuga alla tak! Bäst förresten att jag sätter igång direkt och inte sitter här, har just fått A att somna i vagnen utomhus.


Presentation

april 2009
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Kategorier